ESSENCE AND AIM OF INTERDISCIPLINARY COMPETENCIES FOR SENIOR SCHOOL CHILDREN
Abstract and keywords
Abstract (English):
The author retrospects tendencies of the development of interdisciplinary results treated as competencies; notes its operationability in achieving personal goals and mutual dependencies of development processes of interdisciplinary and personal competencies. The article defines the role of general educational activity in achieving planned academic results according to Standards of General Education, and emphasizes significance of interdisciplinary competencies in achieving the image of a graduate in demand by new standard. Peculiarities of education of senior school children are pointed out.

Keywords:
educational Standard, general educational activity, interdisciplinary competencies, meta-subject and personal results.
Text

Новый стандарт общего образования имплицировал ряд инновационных педагогических идей и положений, зародившихся в 60-е гг. XX в. в Советском Союзе. Его неотъемлемой частью стали также идеи, имеющие еще более раннее происхождение. Среди таких идей — метапредметность образования как развитие и проявление процессов интеграции в образовательной области.

Данная проблематика вызвана целым комплексом факторов, активно влияющих на формирование данной тенденции в науке. Поступательное исследование и внедрение идей и принципов межпредметности, надпредметности и метапредметности образования, охватывающие без малого столетие, учеными рассматривается как развитие интеграционных процессов в отечественном образовании, как части мирового. Интеграция в российском образовании не является чем-то новым и неизведанным. Однако востребованность теории интеграции, новых моделей и способов ее активного внедрения в настоящее время ощущается весьма остро. При этом сразу следует отказаться от бытующего в образовании представления об интеграции, когда объединяется учебное содержание разных предметов, и объявляется о возникновении некоего нового учебного предмета. Параллели между межпредметностью и метапредметностью образования (на уровнях содержания и процесса) также неуместны в данном случае.

References

1. Berulava M.N. Teoreticheskie osnovy integratsii soderzhaniya obrazovaniya [Theoretical Foundations of integration of educational content]. Moscow, «Sovershenstvo» Publ., 1998. 192 p.

2. Davydov V.V. Vidy obobshcheniya v obuchenii [Types of generalization in learning]. Moscow, Russian Pedagogical Society Publ., 2000. 480 s.

3. Davydov V.V. Problemy razvivayushchego obucheniya [Problems of developmental education]. Moscow, 1986.

4. Zarubezhnyy opyt reform v obrazovanii (Evropa, SShA, Kitay, Yaponiya, strany SNG): analiticheskiy obzor [Foreign experience of reforms in education (Europe, USA, China, Japan, the CIS countries): an analytical overview]. Ofitsial’nye dokumenty v obrazovanii [Official documents in education]. 2002, I. 2, pp. 50-73.

5. Zimnyaya I.A. Kompetentnostnyy podkhod. Kakovo ego mesto v sisteme sovremennykh podkhodov k problemam obrazovaniya? (teoretiko-metodologicheskiy aspekt) [Competence approach. What is its place in the modern approaches to education? (theoretical and methodological aspect)]. Vysshee obrazovanie segodnya [Higher education today]. 2006, I. 8, pp. 20-26.

6. Zimnyaya I.A. Pedagogicheskaya psikhologiya [Educational psychology]. Moscow, Logos Publ., 2010.

7. Kraevskiy V.V., Khutorskoy A.V. Predmetnoe i obshchepredmetnoe v obrazovatel’nykh standartakh [Case and obschepredmetnoe in educational standards]. Pedagogika [Pedagogy]. 2003, I. 2, pp. 3-10.

8. Lebedev O.E. Kompetentnostnyy podkhod v obrazovanii [Competence approach in education technology]. Shkol’nye tekhnologii [School technologies]. 2004, I. 5, pp. 3-11.

9. Monakhova G.A. Obrazovanie kak rabochee pole integratsii [Education as a working field of integration]. Pedagogika [Pedagogy]. 1997, I. 5, pp. 52-55.

10. Novikov A.M. Postindustrial’noe obrazovanie [Postindustrial Education]. Moscow, Egves Publ., 2008.

11. Shchedrovitskiy G.P. Ocherki po filosofii obrazovaniya [Essays on the philosophy of education]. Moscow, 1993, p. 27.

Login or Create
* Forgot password?