Abstract and keywords
Abstract (English):
This article is devoted to results of philosophical research about a substance and content of the motivation in the realization of educational activity. It represents an evolution of comprehension to content of the motivation into foreign and Russian scientific literature. This article considers various approaches to a substance of the motivation into psychological and philosophical sciences. The author´s view of the motivation as a form of determination of activities based on the provisions of system-dialectical methodology and presentation of determinism as a dialectical unity of its classical forms and indeterminacy is given. At the same time, as a form of motivation multivariate determination of activity has the characteristics of a system of nonlinear process is manifested as a law-tendency.

Keywords:
motivation, determination, select, educational activity, law-tendency, indeterminacy.
Text

На каждом этапе развития человеческого общества формируется система отношений и связей, которая определяет образ жизни человека, характерный для конкретных социально-исторических условий. Создаваемый при этом способ жизнедеятельности личности формирует соответствующие мотивации ее поведения. Изучение сущности и содержания мотивации, форм ее проявлений, позволит обосновать выбор социальным субъектом моделей того или иного поведения при осуществлении различных деятельностей, в том числе и образовательной.

В социологических, психологических, социально-экономических науках изучается одна из сторон такого многопланового явления, как мотивация, при этом в каждом конкретно-научном исследовании формулируются специфические цели и задачи. Со временем накапливается значительный объем информации, который приводит к образованию множества толкований мотивации. Становится очевидным, что данная информация требует глубокого теоретического обобщения и философского анализа самого понятия мотивации. В категориях философии полнее раскроется ее сущность, так как усилия философского и конкретно-научного знания будут скоординированы и направлены на получение содержательного результата. Каждая конкретно-научная теория получает философское обоснование собственных методологических принципов, философия при этом находит в них свое непосредственное проявление. Такой подход не позволяет считать мотивацию как принадлежность одной из наук и предоставляет возможность лучше понять разноплановость в обосновании сущности феномена мотивации.

References

1. Vasil`ev I.A., Magomed-Eminov M.Sh. Motivatsiya i control` za deystviyami [A motivation and control at activities]. Moscow, MSU Publ., 1991. 144 p.

2. Zimonin I.N. Sushchnost´ motivatsii obrazovatel´noy deyatel´nosti kak nelineynogo sistemnogo protsessa [Substance of motivation of educational activity as nonlinear system process]. Gumanitarnyie, sotsial`no-ekonomicheskie i obschestvennyie nauki [Humanitarian, socioeconomics and social sciences]. 2014, I. 8, pp. 13-15. (in Russia)

3. Kemerov V.E. Filosofskie i sotsiologicheskie predposylki teorii motivatsii [Philosophical and sociological premises to theory of motivation]. Voprosy filosophii [Questions of Philosophy]. 1972, I. 5, pp. 43-50. (in Russia)

4. Kondratiev V.M. O motivatsii k samopoznaniyu kak o zadache filosofii [About the motivation to self-knowledge as a problem of philosophy]. Vestnik Moskovskogo gorodskogo pedagogicheskogo universiteta [Bulletin of Moscow town pedagogical university]. 2014, I. 3, pp. 78-89. (in Russia)

5. Marx K., Engels F. Sochineniya. V 50 t. T. 13 [Complete works. In 50 v. V. 13].

6. Marx K., Engels F. Izbrannye proizvedeniya. V 3 t. T. 1 [Selection. In 3 v. V. 1]. Moscow, 1979.

7. Osipov V.E. Ponyatie stilya nauchnogo myshleniya: sushchnost´, evolyutsiya i metodologicheskoe znachenie [The concept of style of scientific thinking: the nature, evolution and methodological value]. Sovremenye technologii. Sistemnyi analis. Modelirovanie. [Modern technology.System analysis. Modeling], 2011, pp. 306-324. (in Russia)

8. Osipov V.E. Printsipi neopredelennosti, sootvetstviya i dopolnitel`nosti v strukture stilya nauchnogo mishleniya. T. 2 [The uncertainty principle, conformity and additionality in the structure of the style of scientific thinking. V. 2]. Irkutsk, ISU Publ., 1990. 178 p.

9. Rubinstein S.L. Chelovek i mir [Man and world]. St. Petersburg., PITER Publ., 2012. 224 p.

10. Ryzhev N.B. Sistemnye osnovaniya psikhologii [System foundation of psychology]. Sistemnaya psichologiya i sotsiologiya [System psychology and sociology]. 2010, V. l. 1, I. 1, pp. 5-39. (in Russia)

11. Stanukovitch A.A. Sotsial`no-filosofskiy analiz motivatsii chelovecheskoy deyatelnosti. Kand. Diss. [Socio-philosophical analysis of the motivation of human activity. Cand. Diss.]. Moscow, 2000. 158 p.

12. Troitskiy M.M. Nauka o duhe. Obschie svoystva i zakony chelovecheskogo duha [The science of the spirit.The general properties and the laws of the human spirit]. Moscow, Tipografiya A. Gaytsuka Publ., 1882. 348 p.

13. Tsyirendorzhieva D.Sh. Dinamika obshchestva: sinergeticheskiy analiz [The dynamics of society: the synergy analysis]. Izvestiya Tomskogo politehnicheskogo universiteta [Bulletin of Tomsk polytechnic university], 2011, V. 317, I. 6, pp. 79-82.

14. Schopenhauer A. Sobranie sochineniy: v 6 t. T. 3. Malye filosofskie sochineniya [Complete works. In 6 v. V. 3. Small philosophical writings]. Moscow, TERRA Publ., 2001. 528 p.

15. Overview. Available at: http://selfdeterminationtheory.org/theory (accessed 20 July 2015)

Login or Create
* Forgot password?