USE OF PROJECT METHOD FOR INITIAL TRAINING IN CASE-STUDY
Abstract and keywords
Abstract (English):
Experts in the field of economics should satisfy special requirements in a growing economy, such as fluency in mathematical tools and mathematical modeling. It can be attained through the professionally-oriented planned purposeful education program. The ability to deal with economic problems of specific situations (cases) becomes graduates´ important quality. The authors have attempted to start teaching the solving of economic cases in the first year University of Economics as part of the basic mathematical disciplines´ course. A comparative analysis of two modern educational technologies (the project method and the method of case-study) presented in this article allowed the authors to conclude that project technology can be used for initial training for case solving. The article describes «Mathematical models in solving economic problems», the case-project competition between first-year students of the Financial University under the Government of the Russian Federation. Themes related to mathematical analysis´ economic applications were used during the competition.

Keywords:
project technology, case-study method, economic education, professional education.
Text

Развитие экономики, состояние финансовой системы страны во многом зависят от профессионализма и эффективной работы руководителей экономического профиля. Большая надежда в реализации поставленных президентом задач инновационного развития страны возлагается на молодых специалистов, подготовленных к работе в современных условиях.

Требования к выпускникам финансово-экономических вузов с каждым годом увеличиваются. В условиях постоянно растущего объема необходимой информации важной общепрофессиональной задачей экономиста становится умение комплексно изучить проблемную ситуацию и прийти к наиболее благоприятному решению. 

Существенную часть подготовки современного экономиста и финансиста составляют математические дисциплины. Как следует из одобренной математическим сообществом Концепции развития математического образования [1], математика в России должна стать передовой и привлекательной областью знания и деятельности, а получение математических знаний — осознанным и внутренне мотивированным процессом. Качественное математическое образование необходимо каждому для его успешной жизни в современном обществе. Успех нашей страны в XXI в., эффективность использования природных ресурсов, развитие экономики, обороноспособность, создание современных технологий зависят от уровня математической науки, математического образования и математической грамотности всего населения, от эффективного использования современных математических методов. В Концепции также отмечается, что без высокого уровня математического образования невозможны выполнение поставленной задачи по созданию инновационной экономики, реализация долгосрочных целей и задач социально-экономического развития Российской Федерации. Владение математическим инструментарием должно позволить не только выполнять различные расчеты, но и оперировать с моделями экономических процессов, учитывая при этом условия неопределенности.

References

1. Order of the Government of the Russian Federation of December 24, 2013 № 2506-p about the concept of mathematical education in the Russian Federation. (in Russian). Available at: минобрнауки.рф/документы/3894/файл/2730/Концепция%20развития%20математического%20образования%20в%20РФ.pdf

2. Federal State Educational Standard of HPE towards training 080100 «Economics» (qualification (degree) «Bachelor»), ed. Order of Ministry of Education of the Russian Federation of 31.05.2011 N 19, para. 5.1. (in Russian)

3. Bagiev G.L., Naumov V.N. Guide to practical training in marketing with case-method using. (in Russian) Available at: http://ecsocman.hse.ru/text/19169064.html

4. Dolgorukov A.M. Case-study method as a modern technology-oriented professional training. (in Russian) Available at: http://www.evolkov.net/case/case.study.html

5. Egorova EV. Metod kejs-stadi v obuchenii strategicheskomu menedzhmentu v vysshej shkole. Kand. Diss. [Casestudy method in teaching strategic management in higher education. Cand. Diss.]. St. Petersburg, 2009. 20 p.

6. Selevko G.K. Enciklopedija obrazovatel’nyh tehnologij. [Encyclopedia of Educational Technology]. Vol. 1., Moscow, NII shkol’nyh tehnologij Publ., 2006. 816 p.

7. Stepanian I.K. Pedagogicheskie uslovija povyshenija kvalifikacii prepodavatelej vuzov sredstvami proektnyh tehnologij v sisteme dopolnitel’nogo professional’nogo obrazovanija. Kand. Diss. [Pedagogical conditions of university teachers training in additional vocational training system by project technology. Cand. Diss.]. Moscow, 2011. 233 p.

Login or Create
* Forgot password?