THE CASE-STUDY AS A METHOD OF HUMANITARIAN RESEARCH
Abstract and keywords
Abstract (English):
The article presents the reasons and results of case-study usage as a method of humanitarian research. The method of case-study is displayed not only in education but also as a research methodology realized through the research program. The article presents the interpretation of the humanitarian research and the research case. The realization of the part of Humanitarian school research is described as an educational event used with the method of case-study. The article gives the analysis fragments of research cases (reflexive texts) of students-participants of the educational event. Reflexion with the case-method usage performs two roles: as the means of the educational event organization and as the means of humanitarian research. A Humanitarian school is considered to be a precedent and a phenomenon of the educational event. The article contains conclusions about the essential potential of case-study method for the humanitarian research.

Keywords:
case-study, case, method, technology, humanitarian research, research methodology, educational event, students.
Text

Сегодня в научной литературе существуют различные обозначения технологии кейс-стади. В зарубежных публикациях встречаются такие названия, как обучение на основе реальных ситуаций, метод изучения ситуаций, деловых историй, метод case-study [1]. В российских изданиях говорится о методе анализа конкретных ситуаций, ситуационном анализе, кейс-методе, технологии кейс-стади [2].

Широкий интерес к технологии кейс-стади и ее использованию вызван тем, что возможность ее применения связывается с реализацией различных подходов к организации образования: коммуникативного, компетентностного, личностно-ориентированного, исследовательского, что и определило ее статус как одной из технологий, рекомендуемых Федеральным государственным образовательным стандартом для повышения качества образования.

Эффективность использования данной технологии рассматривается с разных точек зрения, в том числе ее возможности для развития учебных умений в различных предметных сферах, повышения учебно-познавательной активности, учебной мотивации, организации исследований, в развитии аналитического мышления.

Зарубежные исследователи считают, что сущность технологии кейс-стади состоит в том, что обучающимся необходимо осмыслить ситуацию из реальной жизни, в описании которой отражена практическая проблема, актуализируется определенный комплекс знаний, необходимый для решения конкретной задачи. Учитывается и то, что рассматриваемая задача не имеет однозначного решения. Для анализа проблемы необходима кейс-история из реальной жизни, рассказанная с определенной обучающей целью. Кейс характеризуется наличием актуальной  реальной проблемы, необходимостью выбора и представлением того, кого жизнь поставила решить эту проблему.

References

1. Osnovi keis-metoda [Basics of Case-Method]. Situatsionnaya metodika obucheniya. Gateway to casestudy method. Upravleniye obrazovatel’nukh i kultyrnikh program Gosudarstvennogo Departamenta SSHA [Situational methods of education. Gateway to case-study method. Bureau of Educational and Cultural Affairs of the USA Department of State]. Available at: http://www.casemethod.ru (Accessed 04 May 2014).

2. Surmin Yu.P. Situatsionniy analiz, ili Anatomiya keismetoda [Situation Analysis, or Anatomy of case-method]. Kiev, The Centre of Innovation and Development Publ., 2002. - 286 p. (in Russian).

3. Gladkikh I.V. Metodicheskie rekomendatsii po razrabotke uchebnykh keisov [Methodical recommendations on working-out case-study]. Vestn. Sankt-Peterburgskogo un-ta [Herald of Saint-Petersburg Un-ty]. Ser. 8, Management. 2005, I. 2, pp. 169-194. (in Russian).

4. Pogrebel’naya N.I. Case-method as a condition of higher students’ research abilities formation. Nauka i shkola [Science and School]. 2008, I. 1, pp. 73-76. (In Russian)

5. Prozumentova G.N. Change in educational establishments: the experiment of investigation with the help of case-study method. Tomsk, UFO-print Publ., 2003, p. 7. (in Russian).

6. Volkova N.V. Vliyaniye obrazovatel’nykh sobitiy na stanovleniye pedagogicheskoy deyatel’nosti v prozesse podgotovki studentov: monografiya [Influence of educational events on pedagogical activity formation in the process of students’ training]. Biysk, FSBEE HPE “SASAE” Publ., 2014. 276 p. (in Russian).

7. Prozumentova G.N. Transition to the open educational space. P. 1. Fenomenologiya obrazovatel’nykh innovatsiy [Phenomenology of educational innovations]. Tomsk, Tomsk State University Publ., 2005, p. 37. (in Russian).

Login or Create
* Forgot password?