Abstract and keywords
Abstract (English):
Current stage of development of economy and society is characterized by general customization, increasing role of consumers and their needs;and today only those companies can lead the global fi erce competition which have unique intellectual resources. First of all, these resources include personnel competence. In this regard, the modern theory of human resource management actively developsthe competency-based approach. However, the existing competency models do not take into account all aspects of modern management and economy intellectualization, among which knowledge management has a special place due to the dependence of quality of goods and services on managers’ skills; hence the competitiveness of the business as a whole depends on the knowledge of managers at various levels. This paper deals with the implementation of the principles of modern client-oriented management andoff ers the competency model for managers developed by the author.The model meets the requirements of the new economy, in which the key role is played by professional knowledge and skills of employees in the production of quality goods and services. This model is based on existing and proven developments in the fi eld of human resource management.The author based the model on ”20 faces” model of manager’s competencies, but redesigned it completely, supplemented, extended and specifi ed levels of development for each of the features in this model. The proposed model can be an eff ective tool for human resource management and knowledge management in the transition to the production of goods and services with high consumer value.

Keywords:
knowledge economy, knowledge management, competency-based management, competency model, assessment of competency.
Text

Введение

На рубеже XX и XXI вв. научно-технический прогресс достиг беспрецедентных результатов, что обусловило коренные изменения в экономике и жизни общества в целом. Современные экономика и общество характеризуются как общество знаний и экономика знаний (новая экономика). Ведущую роль в процессе воспроизводства приобретает «работник знания» (knowledge worker), или «работник интеллектуального труда» [3], для которого характерно постоянное обучение и саморазвитие и совершенствование профессиональных качеств, а самое главное – средством труда для него служит его собственный интеллект. Поэтому актуальным становится исследование и развитие инструментария оценки и управления работниками интеллектуального труда, среди которых особое место занимает компетентностный подход как комплексная модель, с помощью которой можно реализовать любые направления кадровой политики. В настоящее время уже существует ряд подобных моделей как в России, так и за рубежом, однако они не в полной мере соответствуют условиям развития экономики знаний и современной концепции клиентоориентированного менеджмента. В связи с этим автором была поставлена цель развить модель компетенций, учитывая указанные предпосылки.

Теоретическую и методологическую основу исследования составили основные положения экономической теории и системного анализа. Методологической базой исследования явились труды ведущих отечественных и зарубежных ученых в области управления по компетенциям [1, 7, 9, 10], а также диалектический и системный подходы. Выполненное исследование базируется на изучении, анализе и обобщении результатов классических концептуальных трудов, достижений ведущих научных школ в области менеджмента, а также моделировании, обобщении, классификации и абстрагировании.

References

1. Boyatzis R. The competent manager. A model for effective performance. Moscow. GIPPO Publ., 2008. 352 p. (in Russian)

2. Vetoshkina T. The role of competence in the management of staff. Kadrovik. Kadroviy management [Personnel. Personnel Management]. 2008, I. 3, pp. 1-18. (in Russian)

3. Inozemzev V.L. «Class of intellectuals» in the post-industrial society. Soziologicheskir issledovania [Sociological studies]. 2001, I. 6, pp. 66-77. (in Russian)

4. Investigation competencies of successful managers in Russia. Model «20 faces». Available at: http://www.hrm.ru/issledovanie-kompetencijj-uspeshnykh-menedzherov-v-rossii--model-20-granejj. (in Russian)

5. Korolyov O.G. Formation of competence for managers at different levels for the innovation economy. Iniziativy XXI veka [Initiative of the XXI century]. 2012, I. 2, pp. 40-48. (in Russian)

6. Lavrishev M.P. Formation of professional competence of managers in the context of globalization. Mezhdunarodniy nauchno-issledovatelisky zhurnal - seria Soziologicheskie nauki [International Research Journal - Series Social sciences]. 2013. August, pp. 131-133. (in Russian)

7. Whiddet S. Holliforde S. The competencies handbook. Moscow. GIPPO Publ. 2008. 228 p. (in Russian)

8. Chernyshov B. Management in the service economy: the nature and content. Available at: http://vasilievaa.narod.ru/ptpu/16_1_04.htm. (in Russian)

9. Sanchez R. Understanding competence-based management: Identifying and managing five modes of competence. Journal of Business Research, 2004, Volume 57, pp. 518- 532.

10. Bitencourt C. Managerial competence management - the organizational learning contribution. Available at: http://www2.warwick.ac.uk/fac/soc/wbs/conf/olkc/archive/oklc5/papers/i-3_bitencourt.pdf

Login or Create
* Forgot password?