The principle that student’s educational work efficiency depends on his cognitive activity development and independence is conventional. A student’s activity is formed in the course of active, developing character of teaching. The activity is in close connection with student’s independence. Students’ educational work activation can be considered as teacher’s purposeful activity on improvement of the teaching’s contents, forms, methods and techniques. The process of students’ cognitive activity formation is the twofold one. It involves both students’ activity and obligatory activation which can be considered as motivation proceeding through methods, procedures, means applied by the teacher for the purpose of students’ motivation to active work on foreign language learning.
activity and independence, educational work activation, remote technologies, motives of training, professional orientation.
В современных условиях большое значение приобретает проблема развития активности, творческих способностей студентов, так как наше общество нуждается в специалистах, умеющих трудиться креативно.
«От выпускников высшей школы требуется, чтобы они не только квалифицированно разбирались в специальной и научной области, но и умели ставить и защищать свои идеи и предложения. Для этого, прежде всего, требуется, чтобы они были достаточно подготовлены самостоятельно анализировать и обобщать научные факты и явления» [1; 9].
Общепризнанным считается положение о том, что эффективность учебного труда студента зависит от развития его познавательной активности и самостоятельности в процессе обучения.
Активность студента — понятие широкое. В педагогической литературе активность личности рассматривается как важнейшая черта личности, способность изменять окружающую действительность, способность и стремление к энергичному выполнению деятельности, как вид деятельности, направленной на повышение результатов учебного труда, на достижение более высокой его эффективности.
1. Arkhangel´skiy S.I. Uchebnyy protsess v vysshey shkole, ego zakonomernye osnovy i metody [The educational process in high school, his legitimate bases and methods]. Moscow, Vysshaya shkola Publ., 1980.
2. Zagvyazinskiy V.I. Metodologiya i metodika didakticheskogo issledovaniya [Methodology didactic and methodology of the study]. Tyumen´, 1995.
3. Rybakov M.D., Nemirovich O.V. Gumanitarizatsiya vysshego professional´nogo obrazovaniya: izuchenie inostrannogo yazyka [Humanization of higher education: learning a foreign language]. Moscow, Prometey Publ., 1999.