PROJECT ACTIVITY AS A METHOD OF DEVELOPING SELF-IDENTIFICATION AND COMMUNICATIVE COMPETENCIES OF PUPILS IN THE INFORMATION ENVIRONMENT OF THE FEDERAL STATE EDUCATIONAL STANDARDS
Abstract and keywords
Abstract (English):
This article presents results of project activity in the conditions of transition to the new structure of the educational standard based on the system-activity approach. New educational standard makes project activity a compulsory subject — “Individual project”. In this situation different issues and potentials of educational system, concerning creating space for development of students as actors, were examined. This space is a system for training and development of personality in educational environment that is important given contemporary level of technical communication systems’ penetration into culture space. This influence the transformation of interpersonal interaction systems, which is commonly connected with cultural codes changings. The article presents a stepped model of development of project thinking. This model promotes opening of student’s self-actualization and mastering the skill of self-regulation, that are necessary in project activity.

Keywords:
media education, project activity, activity development, personal competences, valuable-semantic regulation, sense-arise function of motive, model of development of project thinking, media-safety, socialization.
Text

Сегодня, в эпоху быстрой смены технологий, стоит задача создать образовательное пространство, в котором может быть подготовлено поколение, способное решать постоянно изменяющиеся, нестандартные проблемы. «Признаком времени является повышенная профессиональная мобильность. Современному человеку в течение жизни приходится неоднократно менять сферу занятости и осваивать новые профессии. Это привело к тому, что на смену ведущего при построении и развитии образовательных систем лозунга “Образование для жизни” пришел лозунг “Образование на протяжении всей жизни”. На первый план выходит важнейшая социальная деятельность — обеспечение способности системы образования гибко реагировать на запросы личности, изменение потребностей экономики и нового общественного устройства» [2].

Новое общество выдвигает повышенные требования коммуникационного взаимодействия. Поэтому необходимо говорить и о новых требованиях российского образования, учитывающих развитие личностных компетенций каждого обучающегося. Следовательно, концепция компетентного подхода — умение активно использовать знания и навыки, то есть оперативная деятельность, — сменяется концепцией системно-деятельностного подхода. Процесс учения понимается не только как усвоение системы знаний, умений и навыков, составляющих инструментальную основу компетенций учащегося, но и как процесс развития личности, приобретения и усвоения духовно-нравственного и социального опыта.

References

1. Vygotskiy L.S. Dinamika i struktura lichnosti podrostka: Khrestomatiya po vozrastnoy i pedagogicheskoy psikhologii [Dynamics and structure of the adolescent’s personality: Readings on the developmental and educational psychology]. Moscow, Moscow University Publ., 1980. Available at: http://sbiblio.com/biblio/archive/gameso_vosrast/01.aspx

2. Standart obshchego obrazovaniya: kontseptsiya gosudarstvennykh standartov obshchego obrazovaniya [The standard of general education: the concept of state standards of general education]. Available at: http://www.pandia.ru/text/78/388/42779.php

3. Federal’nyy gosudarstvennyy obrazovatel’nyy standart srednego (polnogo) obshchego obrazovaniya [The federal state educational standard of secondary (complete) general education]. Available at: http://xn--80abucjiibhv9a.xn--p1ai/dokumenty/2365/fayl/736/12.05.17-Prikaz_413.pdf

Login or Create
* Forgot password?