CONTENT ANALYSIS OF THE “SUCCESS” CONCEPT COGNITIVE STRUCTURE EXEMPLIFIED BY THE STUDENTS WITH DIFFERENT EXPERIENCE IN PARENTAL FAMILY RELATIONS
Abstract and keywords
Abstract (English):
The research shows the resultative character of predominant markers, i.e. students consider “success” to be the result of some effort and targeted activity. Cognitive structure of “success” concept in groups of students with different experience in parental family relations is characterized by specific combination of semantic features. Positive experience in parental family relations promotes semantic orientation of subjects on success (the substantial structure of markers is characterized by a positive modality). If speaking about the cognitive structure of “success” concept for students with an adverse experience in parental family relations, it is characterized by prevalence of contradictory modalities, material component of success prevails in this case. The prevalence of emotional and estimation markers in this group allows to fix an insufficient cognitive maturity of students. The group of students with an average experience in parental family relations has a negative notion of “success” and negative modality of its cognitive structure. This group is characterized by the lack of cognitive and semantic orientation, i.e. students have almost no ability to realize and understand the signs of the concept mentioned above. The group of students with an inconsistence experience in parental family relations is characterized by various markers of “success” concept cognitive structure. Positive and negative modalities are found here in equal proportion, the signs of students’ intellectual and personal resources intercommunication are found.

Keywords:
content analysis, success, concept, family, experience in parental family relations, mental representations, students.
Text

Исследование выполнено при финансовой поддержке РФФИ в рамках научного проекта № 18-013-00029 А.

Актуальность
Общеизвестным является тот факт, что семья была и остается фундаментом успешного общества, успешной личности. Теоретический анализ проблемы семьи и семейных отношений показал, что семья действительно оказывает влияние на развитие личности, ее эффективность и успешность (И.В. Дубровина, И.А. Кибальченко, М.И. Лисина, А.М. Прихожан, А.Г. Рузская, В.И. Слободчиков, Н.Н. Толстых, З. Матейчек); обусловливает формирование тех
поведенческих стратегий ребенка, которые впоследствии опосредуют выбор им определенных копинг-стратегий (М.В. Сапоровская); является условием формирования системы ценностей, идеалов и в конечном итоге — мировоззрения личности (В.А. Сластенин, И.Ф. Исаев, Е.Н. Шиянов); выступает предиктором интеллектуальных и личностных ресурсов человека (И.В. Ткаченко, Т.И. Толстых, А.Я. Варга, Ю.Б. Гиппенрейтер, О.А. Карабанова,
П.Ф. Лесгафт, В. Сатир, С.Н. Сорокоумова, А.С. Спиваковская, О.В. Суворова, Э.Г. Эйдемиллер, А.Г. Харчев, Л.Б. Шнейдер и др.) и т.п. При этом любые деформации, нарушения в семье и семейных отношениях (неполная семья, диссонанс в эмоциональных связях, изменения в распределении семейных ролей и выполнении семейных функций и т.д.), становятся фактором формирования неуверенности личности, низкого уровня притязаний, высокой тревожности, низкой социальной и личностной успешности, низкой устойчивости молодых людей к различного рода неблагоприятным, деструктивным воздействиям.

References

1. Androsenko M.E. Gendernye osobennosti sotsial'nykh predstavleniy ob uspeshnosti [Tekst] / M.E. Androsenko // Mir psikhologii. - 2013. - № 2. - S. 240-246.

2. Posysoev, N.N. Osnovy psikhologii sem'i i semeynogo konsul'tirovaniya [Tekst] / N.N. Posysoev. - M.: Izd-vo VLADOS- PRESS, 2004. - 180 s.

3. Raygorodskiy D.Ya. Khrestomatiya «Psikhologiya sem'i» [Tekst] / D.Ya. Raygorodskiy. - Samara: Izdatel'skiy dom «Bakhrakh-M», 2007. - 752 s.

4. Tugusheva A.R. Sotsial'nye predstavleniya i soderzhatel'nye komponenty ustanovki na uspeshnost' u molodezhi [Tekst] / A.R. Tugusheva // Izvestiya Saratovskogo universiteta. Novaya seriya. Akmeologiya obrazovaniya. Psikhologiya razvitiya. - 2008. - T. 2. - № 3-4. - S. 42-44.

5. Shamionov R.M., Tugusheva A.R. Predstavleniya o sotsial'noy uspeshnosti i samoopredelenii molodezhi [Elektronnyy resurs] // Elektronnyy zhurnal «Psikhologicheskaya nauka i obrazovanie». - 2009. - № 3 - URL: http://psyedu.ru/journal/2009/3/Shamionov_Tugusheva.phtml (data obrashcheniya: 20.11.2017).

6. Shcherbakova T.N., Kireev A.A. Tsennostnoe otnoshenie k uspekhu kak akmeologicheskiy faktor professional'nogo rosta psikhologov [Tekst] / T.N. Shcherbakova, A.A. Kireev // Izvestiya Yuzhnogo federal'nogo universiteta: Pedagogicheskie nauki: nauchno-pedagogicheskiy zhurnal. - 2013. - № 12. - S. 107-113.

7. Yakimova E.V. Teoriya sotsial'nykh predstavleniy v sotsial'noy psikhologii: diskussii 80-90-kh godov [Tekst] / E.V. Yakimova. - M.: INION RAN, 1996. - 200 s.

8. Low R.S.T., Overall N.C., Hammond M.D., Girme, Y.U.Emotional suppression during personal goal pursuit impedes goal strivings and achievement (Article). Emotion. Vol. 16, I. 5, 2016, 16 p.

9. Thompson T. Re-examining the effects of noncontingent success onself-handicapping behavior (Article). British Journalof Educational Psychology Volume 74, Issue 2, June 2004, pp. 239-260.

Login or Create
* Forgot password?