Abstract and keywords
Abstract (English):
The article presents the results of the empirical study of children’s word creation in the linguocultural aspect. Based on the analysis of diary records of the large family Matonins-Morozovs (O. Solovki, 1981–2001), the word formation methods and the features of the thinking of children at different ages are systematised, the conclusions about the patterns of the reflecting of vision of world in the speech are drawed. Lexical material has obtained as result of the observations on the speech development of the half-brothers and sisters: Valya (1981), Katya (1983), Masha (1982), Vitalik (1984), Alexandra (1986) and Nicholay (1993). The utterances of the friends with whom the brothers and sisters Matonins-Morozovs communicated are also used. The indivisibility of children’s consciousness and the inartificial ways of child self-expression makes us wonder on the complex connection of thoughts and language in the process of the personality development and formation. As a result of the study, the following speech features of childrenfrom two to five years are noted. The animistic and totemic worldview manifestations, characteristic of the tribal communities culture, are characterized to children’s speech.In particular, they are expressed in the symbolic perception of reality, in the animating of toys and everyday life objects.At this age children use such forms of the word creation as compounding, saving of linguistic resources, using of well-known lexical forms to create neologisms based on onomatopoeia or familiar function of a thing by analogy. The blending can be calledas a special phenomenon in children’s speech. It manifests itself at all language levels. Preschoolers at the age of five or six often formulate thoughts in the short, fantastic stories, parables or fairy tales form. This is the most comfortable form of their communication. It has the language game character.Jargon expressions, imitation of the adults, misuse of terminology and unfamiliar words appear and dominate in the youngsters’s speech.

Keywords:
children’s speech, peculiarities of children’s word creation, linguistic and cultural source, diary records, age features, creative abilities.
Text

Возрастные особенности детского словотворчества рассматриваются в рамках психологии, лингвистики, психолингвистики, педагогики как форма языкового знания (врожденного или приобретенного), стадий усвоения языка, наличия общих черт у всех детей, овладевающих родным языком, выделения индивидуальных маркеров и вариаций. Под терминологическим словосочетанием «детская речь» (вслед за М.Д. Воейковой) мы будем понимать речевое развитие ребенка от первых вокализаций до «первого критического периода» [1] и рассмотрим лингвокультурологические аспекты детского словотворчества. Научная новизна исследования имеет методологический характер. Авторы разрабатывают лингвокультурологический подход к изучению детского словотворчества. Этот подход основан на соотнесении особенностей детского словотворчества в тот или иной возрастной период ребенка с процессами развития языка и становления культуры. Дневниковые записи как лингвокультурологический источник В качестве основных источников данных для современных исследований детской речи традиционно выступают эксперименты, записи спонтанной речи, опросники для родителей, а также дневниковые записи. Сделав оговорку об определенной субъективности дневниковых записей, в связи с тем, что составитель дневника обычно произвольно отбираетдля фиксирования нетипичные и интересные языковые факты, представим объект нашего анализа. Это книга одного из авторов данной статьи В.Н. Матонина «Голоса из пятой квартиры» [13], в которой собраны детские высказывания, позволяющие с точки зрения психолингвистики проследить изменения, происходящие во внутреннем мире ребенка. Лексический материал получен в результате наблюдений за развитием речи сводных братьев и сестер Матониных-Морозовых. Записи сделаны в 1981–2001 гг. в Архангельске и на Соловецких островах, где жила семья Матониных-Морозовых. Сбор данных осуществлялся в течение 15 лет. Материал складывался из наблюдения за словотворчеством шестерых детей в семье и уже введен в научный оборот как хрестоматия по психолингвистике [13]. Наблюдения за речью детей расположены по возрастным периодам: «до двух лет», «от двух до трех лет», «от четырех до пяти лет», «от шести до восьми лет», «от девяти лет и старше». Хрестоматия востребована научным сообществом как источник, на который опираются в своих трудах М.В. Воейкова, Л.Х. Головенкина, С.Н. Цейтлин.

References

1. Voeikova M.D. Yazykovoe i poznavatel’noe modelirovanie v rechi detei (na materiale knigi V.N. Matonina «Golosa iz pyatoi kvartiry») [Language and Cognitive Modeling in Children’s Speech (On the Material of the Work “Voices from the Fifth Apartment” by V.N. Matonin)]. Sankt-Peterburgskaya shkola ontolingvistiki. Sbornik statei k yubileyu prof. S.N. Tseitlin [The St. Petersburg School of Ontolinguistics. Collection of Articles for the Anniversary of Prof. S.N. Tseitlin]. St. Petersburg, Zlatoust Publ., 2013, pp. 19-32.

2. Gagarina N.V. Stanovlenie grammaticheskikh kategorii russkogo glagola v detskoi rechi [Formation of Grammatical Categories of the Russian Verb in Children’s Speech]. St. Petersburg, Nauka Publ., 2008. 275 p.

3. Gvozdev A.N. Voprosy izucheniya detskoi rechi [The Issues of the Study of Children’s Speech]. St. Petersburg, Detstvo-Press Publ. Moscow, Tvorcheskii tsentr Sfera Publ., 2007. 470 p.

4. Gridina T.A. Ontolingvistika. Yazyk v zerkale detskoi rechi [Ontolinguistics: the Language through a Lens of the Children’s Speech]. Moscow, Flinta Publ., 2006. 152 p.

5. Dobrova G.R. Ontogenez personal’nogo deiksisa [Ontogenesis of a Personal Deixis]. St. Petersburg, RGPU Publ., 2003. 492 p.

6. Eliseeva M.B. Foneticheskoe i leksicheskoe razvitie rebenka rannego vozrasta [Phonetic and Lexical Development of Early AgeChild]. St. Petersburg, RGPU Publ., 2008. 143 p.

7. Knyazev Yu.P. Grammaticheskaya semantika. Russkii yazyk v tipologicheskoi perspective [The Grammatical Semantics. The Russian Language in the Typological Perspective]. Moscow, Yazyki slavyanskikh kul’tur Publ., 2007. 704 p.

8. Kolesov V.V. Russkaya mental’nost’ v yazyke i tekste [Russian Mentality in Language and Text]. St. Petersburg, Peterb. Vostokovedenie Publ., 2007. 624 p.

9. Kolesov V.V. Yazyk i mental’nost’ [Language and mentality]. St. Petersburg, Peterb. Vostokovedenie Publ., 2004. 237 p.

10. Kotov A.A., Vlasova E.F., Kotova T.N. Kak deti usvaivayut znachenie slova, kotoroe nedostupno ikh pryamomu vospriyatiyu: gipoteza o vzaimodeistvii sotsial’nogo, yazykovogo i ponyatiinogo opyta [How Children Acquire Meaning of the Word That is Beyond Their Direct Perception: the Hypothesis on the Social, Language and Conceptual Experience Interaction]. Kul’turno-istoricheskaya psikhologiya [Cultural and Historical Psychology]. 2014, V. 10, I. 2, pp. 50-57.

11. Losev A.F. Filosofiya. Mifologiya. Kul’tura [Philosophy. Mythology. Culture]. Moscow, Politizdat Publ., 1991. 525 p.

12. Malanov S.V. Razvitie u detei v rannem detstve i doshkol’nom vozraste orientirovki v emotsional’nykh sostoyaniyakh na osnove ovladeniya sposobami ispol’zovaniya yazykovykh sredstv [Identifying Emotions through the Mastering Ways of the Using Language Tools in Rarly Childhood]. Kul’turno-istoricheskaya psikhologiya [Cultural and Historical Psychology]. 2015, V. 11, I. 2, pp. 57-67.

13. Matonin V.N. Golosa iz pyatoi kvartiry: Khrestomatiya detskoi rechi [The Voices from the Fifth Apartment: Anthology of Children’s Speech]. Arhangelsk, Pomorskii universitet Publ., 2006. 206 p.

14. Murashov A.A. Interferentsiya v egotsentricheskoi rechi rebenka [Interference in the Egocentric Speech of a Child]. Russkii yazyk v shkole [Russian Language at School]. 2012, I. 3, pp. 39-44.

15. Murashov A. A. Na puti k tvorcheskoi lichnosti: otnoshenie k slovu kak lingvisticheskaya, psikhologicheskaya i metodicheskaya problema [Towards a Creative Personality: Attitude to Word as a Linguistic, Psychological and Methodical Problem]. Narodnoe obrazovanie [Public Education]. 2012, I. 2, pp. 184-192.

16. Piazhe Zh. Rech’ i myshlenie rebenka [The Child Speech and Thinking]. St. Petersburg, Soyuz Publ., 1997. 254 p.

17. Preier V. Dukhovnoe razvitie v pervom detstve. S ukazaniem dlya roditelei o ego nablyudenii [Spiritual Development in the First Childhood. With Instructions for Parents about His Supervision], St. Petersburg, A. Al’medingen Publ., 1894. 261 p.

18. Tul’viste T. O razvitii metayazykovykh sposobnostei u detei [On the Development of the Child Metalanguage Abilities]. Yazyk i struktura znaniya [Language and Structure of Knowledge]. Moscow, AN SSSR Publ., 1990, pp. 113-121.

19. Tyurin P.T. Metatezis v detskoi rechi i ego aspekty v obshchei teorii yazyka [Metathesis in Children’s Speech and Its Aspects in the General Theory of Language]. Psikholingvisticheskie problemy semantiki [Psycholinguistic Problems of Semantics]. Moscow, Nauka Publ., 1983, pp. 209-220.

20. Ushakova T.N. Prirodnye osnovaniya recheyazykovoi sposobnosti (analiz rannego rechevogo razvitiya) [Natural Foundations of Speech and Language Ability (Analysis of Early Speech Development)]. Yazykovoe soznanie: formirovanie i funktsionirovanie [Language Consciousness: Formation and Functioning]. Moscow, AN SSSR Publ., 2003, pp. 7-23.

21. Tseitlin S.N. Ocherki po slovoobrazovaniyu i formoobrazovaniyu v detskoi rechi [Essays on Word Formation and Formmaking in the Children’s Speech]. Moscow, Znak Publ., 2009. 362 p.

22. Campbell R., Wales R. The study of language acquisition. Lyons J. (ed.) New Horisons in Linguistics, Harmondsworth, Penguin, 1970, pp. 242-260.

23. Peters A. Filler syllables: what is their status in emerging grammar? Journal of child language, 2001, no. 1, pp. 229-242.

Login or Create
* Forgot password?