DETERMINATION OF DIAGNOSTIC PARAMETERS FOR DIAGNOSIS METHODS WITH TRANSITION FUNCTION
Abstract and keywords
Abstract (English):
In order to optimize operating costs and more efficient maintenance and repair of automotive engines it is necessary to accurately forecast the technical operation parameters, which is achieved by selection of the correct method of diagnosis. The development of any method of diagnosis involves determining the most informative diagnostic parameters and ranges of their change. To compile the algorithm of in-place diagnosis according to Bayes, it is necessary to identify patterns of change in compression, cyclic flow and air flow, depending on the operating time of the tractor, which conducted statistical studies of tractors MTZ-80/82 fitted with engines D-243 in the agricultural enterprises of the Republic of Tatarstan. The research is to measure compression, power systems, air supply of tractors with different operating time. The dependence of data according to the parameters of the developments was composed, which are presented in a graph. As the intensity of the changes in diagnostic parameters of the engine speed have been chosen, the intensity of the cyclic changes in supply and changes in the intensity of the air flow. The results of development tests of D-243 engine with various kinds of faults were made up. The compression of 2.7 MPa was set for serviceable engine, 2.4 MPa for engine in good condition and 2.1 MPa for a faulty engine, the fuel injection pressure was 18.5 MPa, 16.5 MPa, 15.5 MPa, the discharging in intake manifold at a nominal speed was 2 kPa, 4 kPa and 7 kPa for the respective states of the engine. The carried experimental and theoretical studies allow us to determine not only the dependence of diagnostic parameters from compression, cyclic flow and air flow, but also to establish acceptable ranges of diagnostic parameters, which is the basis of the proposed method of in-place engine diagnostics and serves as a basis in the preparation of diagnostic matrix and establishes rules for the application of solutions.

Keywords:
internal combustion engine, a diagnostic parameter, technical condition.
Text
Publication text (PDF): Read Download

Точное прогнозирование параметров технической эксплуатации автотракторных двигателей позволяет оптимизировать эксплуатационные затраты и более эффективно организовать работы по обслуживанию и ремонту [1]. Правильный выбор диагностических параметров для решения данной задачи требует всестороннего анализа чувствительности и информативности выбранных параметров к изменениям технического состояния двигателя.

Для разработки метода диагностирования по переходным функциям его систем с применением алгоритма Байеса необходимо определить наиболее информативные диагностические параметры и диапазоны их изменения [2].

В процессе эксплуатации нормативные параметры технической эксплуатации энергетических установок меняются под воздействием различных факторов, основными из которых являются эксплуатационные и технологические [4].

Для составления алгоритма безразборной диагностики по методу Байеса необходимо знать закономерности изменения компрессии, цикловой подачи и расхода воздуха в зависимости от наработки трактора. Для этого была проведена оценка технического состояния выборки из 15 тракторов с двигателями Д-243, работающих в различных хозяйствах Юго-востока Республики Татарстан [6].

На рисунке 1 показано изменение компрессии в процессе эксплуатации.

Полученные данные показывают снижение компрессии k от 2,8 МПа до 1,6 МПа при изменении наработки l от 500 до 8000 мото-ч. Аппроксимация полученных данных теоретической зависимостью дает удовлетворительную сходимость в пределах 5,7-6,3%.

Для оценки технического состояния системы питания двигателя была выбрана совокупность факторов [3]:

- величина цикловой подачи топлива;

- давление впрыска;

- качество распыла.

 

 

References

1. Akhmetzyanov I.R. Metodika eksperimentalnykh issledovaniy. // Sovremennaya nauka: teoreticheskiy i prakticheskiy vzglyad. / Sbornik statey mezhdunarodnoy nauchno-prakticheskoy konferentsii. (Methods of experimental investigations. // Modern science: theoretical and practical view. / Collection of articles of International scientific and practical conference). Part 3 - Tyumen: NITS AETERNA, 2016. - P. 9-13.

2. Ershov D.Yu. Technical diagnostics and controlling methods of mechanical components in engineering. [Tekhnicheskoe diagnostirovanie i metody kontrolya mekhanicheskikh uzlov v mashinostroyenii]. // Molodoy uchenyy. - Young scientist. - 2013. - №4. - P. 62-64.

3. Matveev V.Yu. Schagvin A.V. Factors, that determine the performance of the nozzles. [Faktory, opredelyayuschie rabotosposobnost forsunok]. // Vestnik Nizhegorodskogo gosudarstvennogo inzhenerno-ekonomicheskogo institute. - The Herald of Nizhny Novgorod State Engineering-Economic Institute. Issue №2 (45), 2015. P. - 57-63.

4. Khaliullin F.Kh., Akhmetzyanov I.R. Justification of the diagnostic parameters choice of energy installations of mobile machines. [Obosnovanie vybora diagnosticheskikh parametrov energeticheskikh ustanovok mobilnykh mashin]. // Vestnik Kazanskogo gosudarstvennogo agrarnogo universiteta. - The Herald of Kazan State Agrarian University, №2 (32), 2014. P. 72-74.

5. Khaliullin F.Kh., Akhmetzyanov I.R. Features of drawing up Bayes diagnostic matrix at in-place diagnosis of internal combustion engines. [Osobennosti sostavleniya diagnosticheskoy matritsy Bayesa pri bezrazbornoy diagnostiki dvigateley vnutrennego sgoraniya]. // Mezhdunarodnyy nauchno-issledovatelskiy zhurnal. - International research journal. № 5 (47) Part 3 - Ekaterinburg, 2016. - P. 205-209.

6. Khaliullin F.Kh., Akhmetzyanov I.R. Assessment of accumulated burn time limit of engine on amount of compression in the cylinder. [Otsenka predelnoy narabotki dvigatelya po velichine kompressii v tsilindre // Vestnik Kazanskogo gosudarstvennogo agrarnogo universiteta. - The Herald of Kazan State Agrarian University №1 (39) 2016. - P. 96-98.

7. Khaliullin F.Kh., Akhmetzyanov I.R., Shiriyazdanov R.R., Khaliullin A.F. Patent na poleznuyu model. Stend dlya issledovaniya rabochikh protsessov dvigatelya vnutrennego sgoraniya v dinamicheskikh rezhimakh s vozmozhnostyu imitatsii nekotorykh neispravnostey dvigatelya. Pat. №151482 Rossiyskaya Federatsiya MPK RU G01M 15/05; zayavitel i patentoobladatel Kazanskiy gosudarstvennyy agrarnyy universitet №2014122088/06, zayavl. 30.05.14; opubl. 10.04.15; Byul. № 10. (The patent for utility model. Stand for investigation of operating process of an internal combustion engine in dynamic modes with a possibility of simulating some engine problems. Pat. №151482 Russian Federation IPC RU G01M 15/05; the applicant and patentee is Kazan State Agrarian University №2014122088/06, applied 30.05.14; published 10.04.15; Bull. №10)..

8. Ahmetzyanov I.R., Medvedev V.M., Khaliullin F.K., Shiriyazdanov R.R. Internal Combustion Engine Faults Imitation Methods For Developing A Method Of Engine Diagnostics // Science and Education [Text]: materials of the Vi Internatiinal Research and Practice Conference, Munich, June 27-28th, 2014 / publishing office Vela Verlag Walkraiburg - mubich - Germany, 2014. - PP. 445-447.

Login or Create
* Forgot password?