PSYCHOLOGICAL AND PEDAGOGICAL SUPPORT OF DISTANCE EDUCATION
Abstract and keywords
Abstract (English):
The article considers the features of psychological and pedagogical support of the process of distance education. The importance and possibilities of the education organization of modern schoolchildren by the means of internet-based technology are described. The author characterizes the goals, forms and conditions of distance education. The directions of psychological and pedagogical support depending on content of distance education and theoretical course for distance schoolchildren are considered.

Keywords:
distance education, internet-based technology, psychological and pedagogical support, directions, goals and forms of distance education, theoretical course for distance schoolchildren.
Text

Статистика показывает, что с каждым годом увеличивается число детей, которые переходят на дистанционное обучение. Причины этого разные, например, ребенок по болезни не может работать в режиме обычной образовательной организации либо родителей не устраивает уровень образования, состав преподавателей, психологический климат в школе. Частой причиной являются проблемы общения со сверстниками, отсутствие умения договариваться с ними, принимать и выполнять требования взрослых. В этом случае родители используют дистанционное обучение, то есть общение ребенка с учителем (учителями) посредством интернет-технологий, которое происходит в онлайн-режиме. Специалисты выделяют ряд преимуществ дистанционного обучения. Прежде всего это бережное отношение к здоровью, обеспечение комфортного эмоционального состояния учащегося, поскольку режим его жизни и обучения определяют родители. Они также могут контролировать динамику развития ребенка, фиксировать его успехи и неудачи. Все это является гарантией отсутствия стрессов в жизни ребенка.

References

1. Andreev A.A., Soldatkin V.I. Distantsionnoe obuchenie: sushchnost’, tekhnologiya, organizatsiya [Distance learning: the nature, technology, organization]. Moscow, MESI Publ., 2009. 158 p.

2. Bryzgalov V.S. Psikhologo-pedagogicheskaya podderzhka distantsionnogo obucheniya [Psycho-pedagogical support of distance learning]. N. Tagil, 2011. 68 p.

3. Marakhovskaya N.V., Popkov V.I. Sovershenstvovanie metodov distantsionnogo obrazovaniya v svete teorii psikhologo-poznavatel’nykh bar’erov v obuchenii [Improving distance education methods in the light of the theory of psycho-cognitive barriers to learning]. Uchebnyy protsess v tekhnicheskom vuze [The educational process in a technical college]. Bryansk: BGTU Publ., 2011, pp. 85-87.

4. Moiseeva M.V. Psikhologo-pedagogicheskaya podderzhka distantsionnogo obucheniya [Psychopedagogical support of distance learning]. Distantsionnoe obrazovanie [Distance Education]. 2010, I. 6, pp. 49-50.

Login or Create
* Forgot password?