INFORMATION CULTURE DEVELOPMENT BY YOUNGER SCHOOLCHILDREN IN THE PROCESS OF EDUCATION OF THE WORK WITH DICTIONARIES
Abstract and keywords
Abstract (English):
The article considers the problem of information culture development by younger schoolchildren it the process of education of the use of linguistic dictionaries for the training tasks solutions. The author describes the features of linguistic dictionaries, characterizes the methodical conditions of their use in the primary school.

Keywords:
informational culture, requirements of normative documents to the skills of younger schoolchildren in the sphere of informational culture, school linguistic dictionaries, training tasks, methodical conditions of the effective use of the dictionaries by the younger schoolchildren training.
Text

Современное общество характеризуется стремительным ростом потоков постоянно обновляющейся информации, что актуализирует проблему формирования у учащихся информационной культуры.

ПОНЯТИЕ «ИНФОРМАЦИОННАЯ КУЛЬТУРА»

Анализ понятия «информационная культура» представлен в трудах педагогов, методистов, специалистов в области библиотечного дела. В одном случае понятие «информационная культура» связывается только с использованием компьютерных технологий (В.И. Варченко, В.А. Каймин и др.), в другом – данное понятие трактуется как умение пользоваться любыми источниками информации (справочниками, словарями, энциклопедиями, содержанием телепередач и пр.) (А.Л. Семёнов). Преобладает же более широкое толкование, при котором информационная культура понимается как культура обращения с информацией (А.А. Дуванов, В.Ю. Милитарёв, Ю.А. Первин и др.), что сближает понятие «информационная культура» с понятиями «культура мышления», «культура познания».

References

1. Baranov M.T. O rabote s tolkovym slovarem na urokakh russkogo yazyka [For details of the explanatory dictionary of Russian language lessons]. Russkiy yazyk v shkole [Russian language at school]. 2001, I. 6, pp. 43-48.

2. Bondarenko A.A. Slovari na uroke [Dictionaries in class]. Nachal’naya shkola [Elementary School]. 2000, I. 1, pp. 27-32.

3. Gendina N.I. Informatsionnaya kul’tura lichnosti: kommentariy vedushchego rubriki [Personal Information Culture: Comment]. Shkol’naya biblioteka [Categories driving school library]. 2012, I. 8,p. 27.

4. Grushnikov P.A. Orfograficheskiy slovar’ i metodika raboty s nim v nachal’nykh klassakh [Spelling Dictionary and methods of working with him in primary school]. Rabota nad slovom na urokakh russkogo yazyka v nachal’nykh klassakh [Work on the word in the Russian language lessons in primary school]. Moscow, Prosveshchenie Publ., 1973, pp. 7-24.

5. Zinov’eva T.I. Obuchenie rabote s lingvisticheskimi slovaryami [Learning how to work with linguistic dictionaries]. Metodika obucheniya russkomu yazyku i literaturnomu chteniyu [Methods of teaching Russian language and literary reading]. Moscow, Yurayt Publ., 2016. 468 p.

6. L’vov M.R. Russkiy yazyk v shkole. Istoriya prepodavaniya [Russian language at school. History teaching]. Moscow, Verbum Publ., 2007. 331 p.

7. L’vov M.R. Slovar’-spravochnik po metodike russkogo yazyka [Dictionary of methodology of the Russian language]. Moscow, Prosveshchenie Publ., 1988. 240 p.

8. Morkovkin V.V. Osnovy teorii uchebnoy leksikografii. Dokt. Diss [Basic theory of educational lexicography. Doct. Diss]. Moscow, Institut russkogo yazyka im. A.S. Pushkina Publ., 1990. 72 p.

9. Primernaya osnovnaya obrazovatel’naya programma obrazovatel’nogo uchrezhdeniya [Exemplary basic educational program of an educational institution]. Nachal’naya shkola [Elementary School]. Moscow, Prosveshchenie Publ., 2010. 191 p.

10. Federal’nyy gosudarstvennyy obrazovatel’nyy standart nachal’nogo obshchego obrazovaniya [The Federal state educational standard primary education]. Moscow, Prosveshchenie Publ., 2014. 48 p.

11. Kharchevnikova E.L. Pedagogicheskie usloviya ispol’zovaniya knigi kak sredstva formirovaniya informatsionnoy kul’tury rebenka. Kand. Diss [Pedagogical conditions of use of the book as a means of formation of information culture of the child. Cand. Diss]. Available at: http://www.dissercat.com/content/pedagogicheskie-usloviya-ispolzovaniya-knigi-kak-sredstva-formirovaniya-informatsionnoi-kult (accessed 11 January 2017).

Login or Create
* Forgot password?