THE MODERN MAINTENANCE OF TECHNOLOGIES OF SCHOOLCHILDREN KEEPING HEALTH IN PREPARATION OF THE TEACHER FOR REALIZATION OF FEDERAL STATE EDUCATIONAL STANDARDS OF INITIAL GENERAL AND BASIC FORMATION
Abstract and keywords
Abstract (English):
The article offers a fundamentally new categorical and conceptual framework («health-saving technologies in education», «health protection aspects of education» and «зhealth-forming education», «readiness for optimization of viability in conditions of systemic social changes»), shows its links with other pedagogical concepts. Main directions of the domestic practice of health-saving education and given their comparative analysis. Is the baseline model of the nature activities of the school. Defined the strategic and tactical problems of the school for the formation of health as a social and cultural phenomenon. A system of didactic principles of constructing of the income component content in primary and basic education aimed at the formation of healthy life style as socio-cultural personality characteristics. The program of formation of the culture of a healthy and safe lifestyle, which is a comprehensive program of forming of knowledge, attitudes, personal benchmarks and norms of conduct for protecting and improving the physical, mental and social health of students. Conceptual provisions of the comprehensive psychological and pedagogical monitoring of the effectiveness of school on the formation of students social and cultural phenomenon «health». About-appointed content and technology of preparation of the future teachers to the design and implementation of health activities in elementary and middle schools.

Keywords:
technologies of preservation of health in formation, readiness for optimization of viability in conditions of system social changes, formation keeping health and formation forming health as personal quality.
Text

В соответствии с требованиями Федеральных государственных образовательных стандартов (ФГОС) высшего профессионального образования по направлению подготовки 050100 «Педагогическое образование» педагог (бакалавр) должен обладать готовностью использовать методы физического воспитания и самовоспитания для повышения адаптационных резервов организма и укрепления здоровья (ОК-5 — общекультурная компетенция) и готовностью к обеспечению охраны жизни и здоровья обучающихся в учебно-воспитательном процессе и внеурочной деятельности (ПК-7 — профессиональная компетенция) [10].

Согласно ФГОС ВПО по направлению подготовки 050400 «Психолого-педагогическое образование» у педагога-психолога и/социального педагога должны быть сформированы следующие компетенции:

  •  общекультурная (ОК-11) — способен формировать навыки здорового образа жизни и проектировать безопасную образовательную среду;
  • ƒƒ общепрофессиональная (ОПК-12) — способен использовать здоровьесберегающие технологии в профессиональной деятельности, учитывать риски и опасности социальной среды и образовательного пространства [11].

Эти компетенции потребуются современному педагогу при реализации ФГОС начального и основного общего образования в части проектирования и реализации Программы формирования культуры здорового и безопасного образа жизни, представляющей собой комплексную программу формирования знаний, установок, личностных ориентиров и норм поведения, обеспечивающих сохранение и укрепление физического, психического и социального здоровья обучающихся. В частности, Программа формирования культуры здорового и безопасного образа жизни обучающихся предполагает обеспечить:

  • ƒ стимулирование в детях желания заботиться о своем здоровье (формирование заинтересованного отношения к своему здоровью); 
  • ƒƒ становление навыков противостояния вовлечению в табакокурение, употребление алкоголя, наркотических и сильнодействующих веществ [8, 9].

 

References

1. Bezrukikh M.M. Zdorov’esberegayushchaya shkola [Health-supporting school]. Moscow, MPSI Publ., 2004. 240 p.

2. Bogomolova L.V. Zdorov’esokhrannye protsessy v obrazovatel’nom uchrezhdenii: soderzhanie i perspektivy [Health preserving processes in educational establishments: the content and prospects]. Moscow, Publ. of Institute of General education, Ministry of education and science of Russia, 2004. 185 p.

3. Irkhin V.N. Teoriya i praktika otechestvennoy shkoly zdorov’ya [Theory and practice of the national school of health]. Barnaul, BGPU Publ., 2002. 279 p.

4. Naumenko Yu.V. Socio-cultural phenomena «health» and «healthy lifestyle»: the essence and strategy formation. Problemy sovremennogo obrazovaniya [Problems of modern education], 2012, no. 6, pp. 151-176.

5. Naumenko Yu.V. Kompleksnyy monitoring effektivnosti zdorov’eformiruyushchego obrazovaniya: Soderzhanie i otsenka effektivnosti zdorov’eformiruyushchego obrazovaniya [Complex monitoring of the effectiveness of health-formative education: the Content and assessment of the effectiveness of health-formative education]. Germany, LAP LAMBERT Academic Publishing GmbH & Co. KG, 2011. 300 p.

6. Naumenko Yu.V., Naumenko O.V. Organizational and methodological support of correctional activities of the mass of the secondary school. Izvestiya Volgogradskogo gosudarastvennogo pedagogicheskogo universiteta: Seriya “Pedagogicheskie nauki” [News of Volgograd state pedagogical University theta Series «Pedagogical Sciences»], 2013, no. 2(77), pp. 60-63.

7. Naumenko Yu.V. Course program of extracurricular activities «My health». Upravlenie nachal’noy shkoloy [Management of primary school], 2012, no. 10, pp. 40-53.

8. Federal state educational standard of primary-general education. Moscow, Publ. “Enlightenment”, 2010. 31 p. (In Russian)

9. Federal state educational standard of basic-general education. Moscow, Publ. “Enlightenment”, 2011. 40 p. (In Russian)

10. Fedepal’nyy gosudarstvennyy obrazovatel’nyy standart vysshego professional’nogo obrazovaniya po napravleniyu podgotovki 050100 “Pedagogicheskoe obrazovanie” (Federal state educational standard of the higher professional education on a direction of preparation 050100 «Pedagogical education») Available at: http: // минобрнауки.рф.

11. Fedepal’nyy gosudarstvennyy obrazovatel’nyy standart vysshego professional’nogo obrazovaniya po napravleniyu podgotovki 050400 “Psikhologo-pedagogicheskoe obrazovanie” (Federal state educational standard of higher professional education for the training 050400 «Psychological and pedagogical education») Available at: http: // минобрнауки.рф.

Login or Create
* Forgot password?