TO A QUESTION OF AXIOLOGICAL CONTENT OF HIGHER SCHOOL TEACHER’S CONTINUOUS EDUCATION
Abstract and keywords
Abstract (English):
Experimental analysis related to main aspects of axiological content of higher school teacher’s continuous education has been presented in this paper. The author has formulated main pedagogical conditions, allowing increase professional education’s efficiency. Aspect analysis related to axiological bases of higher school teacher’s professional activity system has been carried out in this paper. The higher school teachers pay the greatest attention to quality of future professionals’ knowledge and abilities. Respondents’ understanding of importance of training and educational component in professional teacher’s activity structure is also high respectively. From this point of view in the paper have been reflected such research directions as a problem related to development of pedagogical ensuring of higher school teacher’s continuous education, character of axiological prerequisites allowing the teacher to design by education means his own professional picture of the world. Parameters defining profession’s attraction, professionalizing efficiency and higher school teacher’s professional satisfaction in system of his relations with himself, the world and other people have been emphasized.

Keywords:
continuous education, higher school teacher, education’s axiological content.
Text

Анализ содержания непрерывного образования преподавателя высшей школы с аксиологических позиций, а также осмысление особенностей непрерывного образования преподавателя высшей школы подтвердили профессиональную необходимость его выхода на такой уровень отношений с собой и миром, который регулируется ценностями родового (универсального) значимого [3]. Однако сам по себе этот процесс является весьма затратным энергетически и интеллектуально, так как предполагает особые усилия по управлению специалистом эволюцией собственного ценностного мира как основы оптимизации профессионального развития.

Такое управление требует осмысления содержания собственного ценностного мира:

  • ƒ принципов, которые определяют характер ведущих стремлений;
  • ƒƒ культурных средств, которые преимущественно используются в рамках профессиональной деятельности;
  • ƒƒ характера соответствия используемых культурных средств и принципов, определяющих содержание стремлений человека тем задачам, которые объективно стоят перед профессионалом, вследствие цивилизационной миссии профессии, а также субъективно формулируются преподавателем в контексте его профессионально-личностной миссии.

Для разработки педагогического обеспечения непрерывного образования преподавателя высшей школы было проведено исследование характера аксиологических предпосылок, позволяющих преподавателю конструировать средствами образования собственную профессиональную картину мира.

Я-образ преподавателя высшей школы, образы желаемых отношений со сферой труда, с собой и другими людьми. В эксперименте приняли участие 114 преподавателей высшей школы (из них с ученой степенью — 42%, а из числа преподавателей без ученой степени 38% имеют стаж работы в вузе свыше 10 лет).

References

1. Blinov L.V., Makarov I.A. Development of ideas of inclusive education: from history to modernity. Pedagogical education and science. 2011, no. 5, pp. 51-60. (in Russian)

2. Leif A.V., Leif I.I. Development of the system of higher professional education in the Russian Federation. Vector of science of Tolyatti state University. Series: Pedagogy, psychology. 2012, no. 1, pp. 345-347. (in Russian)

3. Shafranova O.E. The professional training of University teacher (axiological aspect). Higher education in Russia. 2012, no. 3, pp. 71-76. (in Russian)

Login or Create
* Forgot password?