DEVELOPMENT OF THE INTEREST IN THE ADULT WORLD BY PRESCHOOL CHILDREN: CREATIVE PERSONALITY AND CREATIVE PROFESSIONS
Abstract and keywords
Abstract (English):
The article describes the approaches to the formation of cognitive interest to creative activity by children of the preschool age, the expansion of knowledge of the adult world, their work, the creative professions and personalities that contribute to the successful process of socialization of preschool children, their adaptation to the school. The author proposes effective methods to provide children with creative activities features, encourage them to commit small subjective discoveries, the search for innovative solutions, the development of communication skills through creative collaboration.

Keywords:
preschool, cognitive interest, the adult world, socialization of preschool children, adaptation for school, creative activity, creative professions, methods of development in children the desire to be creative
Text

Известно, что знания об окружающих людях, их труде, взаимоотношениях, интересах и др. – существенная область социализации ребенка дошкольного возраста. Без овладения ими будет затруднена адаптация дошкольника к обучению в школе.

Мир взрослого является притягательным для детей. Некоторые ученые называют взрослого эмоциональным, а другие – социальным проводником ребенка в окружающий его социум. Поэтому перед педагогами стоит задача: раскрыть ребенку мир взрослого человека во всем его многообразии, чтобы облегчить вхождение дошкольника в социум. Проявляющийся при этом познавательный интерес как стремление к познанию нового имеет существенное значение в общем развитии растущего человека.

Являясь побудительной силой к приобретению знаний, умений и навыков, познавательный интерес содействует накоплению жизненного опыта, развитию интеллекта ребенка. Любознательность и наблюдательность лежат в основе воспитания мыслительной активности. Поощряя любознательность, мы постепенно воспитываем в ребенке потребность и желание узнавать новое.

Любознательность, стремление к познанию заложены в ребенке изначально, с момента его рождения, важно только направить их в нужное русло. Учитывая эту особенность дошкольного детства, мы рассматриваем познавательный интерес как стимул воздействия на личность ребенка и формирования в нем знаний и умений проживания во взрослом обществе.

References

1. Dybina O.V. Tvorim, izmenyaem, preobrazuem: igry-zanyatiya dlya doshkol’nikov [Create, modify, convert: games-lessons for preschoolers]. Moscow, Sfera Publ., 2016.128 p.

2. Vinogradova N.F., Kulikova T.A. Deti, vzroslye i mir vokrug [Children, adults and the world around them]. Moscow, Prosveshchenie Publ., 1993. 128 p.

3. Kudryavtsev V.T. Lichnostnyy rost rebenka v doshkol’nom obrazovanii [Personal growth of the child in preschool education]. Moscow, MAKS Press Publ., 2005. 390 p.

4. Kozlova S.A., Kozhokar’ S.V., Shukshina S.E. Teoriya i metodika oznakomleniya doshkol’nikov s sotsial’nym mirom [Theory and methods of familiarizing of preschool children with the social world]. Moscow, INFRA-M Publ., 2016. 146 p.

Login or Create
* Forgot password?