CURRENT TRENDS IN PROFESSIONAL IMPROVEMENT OF ART TEACHERS IN TERMS OF FURTHER TRAINING
Abstract and keywords
Abstract (English):
The paper outlines the current trends intrinsic to the Art teachers’ professional improvement in terms of developing the refl ective culture, taking place under the conditions of implementing the process of further professional training.

Keywords:
public professional improvement, refl ection, motivation, research stance, teamwork, problematization, learning dialogue, quality assessment, observation, questionnaire survey.
Text

В последние годы в дополнительном профессиональном образовании существенное внимание уделяется актуализации рефлексии как возможности стимулирования профессиональной деятельности слушателей через осмысление и перестройку ими профессионально-личностного опыта. Рефлексия позволяет слушателю выходить из поглощенности педагогической деятельностью, делать ее предметом анализа, осознанного контроля и регулирования.

В образовательном процессе рефлексия выполняет следующие функции:

  • проектировочную (проектирование/моделирование деятельности);
  • организаторскую (организация эффективных способов взаимодействия);
  • коммуникативную (продуктивность общения);
  • смыслотворческую (осмысленность деятельности и взаимодействия);
  • мотивационную (направленность совместной деятельности на результат);
  • коррекционную (взаимодействие в профессиональной деятельности).
References

1. Kolesnikova I.A. Osnovy andragogiki [Fundamentals of andragogy]. Moscow, Akademiya Publ., 2003. 240s.

2. Kulyutkin Yu.N., Mushtavinskaya I.V. Pedagogicheskaya refleksiya v obrazovatel’noy deyatel’nosti vzroslykh [Pedagogical reflection in the educational activities of adults]. Novye znaniya [New knowledge]. 2001, I. 4, pp. 7-9.

3. Kulyutkin Yu.N. Dialog kak predmet pedagogicheskoy refleksii [Dialogue as a matter of pedagogical reflection]. St. Petersburg, SPbAPPO Publ., 2002. 56 p.

4. Mayorov A.N. Monitoring v obrazovanii [Monitoring Education]. St. Petersburg, Intellekt-Tsentr Publ., 2005. 424 p.

5. Myshlenie uchitelya: Lichnostnye mekhanizmy i ponyatiynyy apparat [Thinking teacher: Personality mechanisms and conceptual apparatus]. Moscow, 1990. 104 p.

6. Rudenko V.A. Tekhnologiya pedagogicheskogo anketirovaniya v sisteme izucheniya professionalizma uchiteley [Technology of pedagogical questioning in the study of professionalism of teachers]. Taganrog, 2000. 188 p.

7. Sovremennye tekhnologii postdiplomnogo obrazovaniya [Modern technologies]. Andragogika postdiplomnogo obrazovaniya [Andragogy postgraduate education postgraduate education]. St. Petersburg, SPbAPPO Publ., 2007. 196 p.

Login or Create
* Forgot password?