CONTINUITY OF PRIMARY SCHOOL AND NURSERY SCHOOL BY THE REALIZATION OF «BELGOROD STUDIES» PROGRAM
Abstract and keywords
Abstract (English):
The author proposes approaches to ensure the continuity of the process of familiarization with the homeland and patriotic education of children of preschool and primary school on the example of Belgorod regional studies material. The article gives informative modules, forms of organization and activities of the regional program on the integrated nature of the “Belgorod Studies” developed by the creative team of the department of pre-school and primary education of Belgorod Institute of Education Development, based on the provisions of the “Concept of the spiritual and moral development and education of the individual citizen of Russia”.

Keywords:
patriotic education, small homeland, Regional Studies, continuity, process of continuous education, educational activities, teaching kit.
Text

Залогом успешного патриотического воспитания подрастающего поколения является его преемственность. Выстраивание областной программы интегрированного характера «Белгородоведение» позволяет:

  1. обобщить лучший опыт образовательных учреждений;
  2. создать стройную систему непрерывного краеведческого образования на каждом возрастном этапе развития детей;
  3. внести инновационные моменты в деятельность педагогов и детей в виде краеведческих тетрадей, электронных образовательных ресурсов, технологии портфолио;
  4. укрепить социальное партнерство в вопросах патриотического воспитания между учреждениями общего и дополнительного образования, между институтами школы и семьи;
  5. способствовать развитию детей. 

Начиная с дошкольного возраста, в семье и дошкольных образовательных учреждениях (ДОУ) дети знакомятся с природой родного края, его достопримечательностями, родной улицей и микрорайоном, историей своей семьи, наблюдают за сменой времен года.

References

1. Danilyuk A.Ya., Kondakov A.M., Tishkov V.A. Kontseptsiya dukhovno-nravstvennogo razvitiya i vospitaniya lichnosti grazhdanina Rossii [The concept of spiritual and moral development and education of the individual citizen of Russia]. Moscow, Prosveshchenie Publ., 2010. 23 p.

2. Belgorodovedenie v nachal’nykh klassakh: metodicheskoe posobie dlya uchiteley nachal’noy shkoly [Belgorodovedenie in primary grades: handbook for elementary school teachers]. Belgorod, Politerra Publ., 2014. 178 p.

3. Struchaeva T.M. Belgorodovedenie v nachal’noy shkole: primernye programmy urochnoy i vneurochnoy deyatel’nosti [Belgorodovedenie in elementary school: the approximate time limit of the program and extracurricular activities]. Belgorod, Politerra Publ., 2014. - 21 s.

4. Dekada belgorodovedeniya v nachal’nykh klassakh: metodicheskie materialy dlya uchiteley nachal’nykh klassov i vospitateley GPD [Decade belgorodovedeniya in primary school: teaching materials for primary school teachers and educators GPA]. Belgorod: Izd-vo BelRIPKPPS Publ., 2009.

5. Struchaeva T.M. Moy kray - rodnaya Belgorodchina: rabochaya tetrad’ po kraevedeniyu dlya urokov okruzhayushchego mira v 1-4 klassakh [My Territory - the native of Belgorod: workbook on local history to the outside world lessons in grades 1-4]. Belgorod, Politerra Publ., 2014. 72 p.

6. Struchaeva T.M. Opyt realizatsii kraevedcheskogo modulya kursa okruzhayushchego mira v Belgorodskoy oblasti [Experience in the implementation of local history module of the course of the world in the Belgorod region]. Nachal’noe obrazovanie [Primary education]. 2015, I. 1, pp. 21-27.

Login or Create
* Forgot password?