TECHNOLOGICAL AND SUPPLEMENTARY EDUCATION IN TERMS OF STANDARDIZATION
Abstract and keywords
Abstract (English):
The work discloses the possibility of usage of an additional education as a resource to ensure primary school pupils mastering with FGOS requirements for the course «Technology». Personal and metasubject learning outcomes taken as the system forming start of the process of technological education. Personal achievements of the students acquire qualitative new content according to modern state of the technosphere and society. The problem of making a connection and content succession between educative & research and project activities of scholars as an important part of FGOS (2nd generation) for school and contents of creative labour of students in the additional education system is revealed in the work. Substantiated that the work of teachers is directed to ensure the compatibility and interoperability of general (the course «Technology») and additional education.

Keywords:
technological education, additional education, personal results of education, metasubject results of education, educative and research work, project work.
Text

Новые условия социально-экономического развития Российской Федерации требуют принципиально новых подходов как к технологическому, так и к дополнительному образованию молодежи на ступени основного образования.

Взаимосвязь и преемственность технологического и дополнительного образования в контексте стандартизации — это формирование единого образовательного пространства, обеспечивающего становление общих личностных и метапредметных результатов обучения, предусмотренных Федеральным государственным образовательным стандартом (ФГОС) второго поколения для основной школы по курсу «Технология». При этом обучающиеся используют предметные результаты, полученные при освоении этого курса.

Становится возможным введение обучающихся в теорию и практику исследовательской и проектной деятельности на более высоком уровне, соответствующем интеллектуальным возможностям современных подростков, состоянию научно-технического прогресса и цивилизационного развития социума, обеспечивающем достижение образовательных результатов обучения в соответствии с требованиями ФГОС второго поколения для основной школы.

References

1. Bychkov A.V. Innovatsionnyy proekt v obshcheobrazovatel’noy shkole [An innovative project in a secondary school]. Moscow, Izd-vo «ABV-IZDAT» Publ., 2012.

2. Bychkov A.V. Tekhnologicheskoe i dopolnitel’no obrazovanie: edinoe obrazovatel’noe prostranstvo [Technological and further education: a single educational space]. Moscow, Izd-vo «ABV-IZDAT» Publ., 2015.

3. Ivanova S.V. Sovremennoe obrazovatel’noe prostranstvo v sotsiokul’turnom i geopoliticheskom aspektakh [Modern educational space in the socio-cultural and geopolitical aspects]. Tsennosti i smysly [Value and meaning]. 2014, I. 2, pp. 40-49.

4. Kontseptsiya razvitiya dopolnitel’nogo obrazovaniya detey. Utverzhdena Rasporyazheniem Pravitel’stva RF ot 4 sentyabrya 2014 g. № 1726-r. [The concept of additional education of children. Approved by Decree of the RF Government of September 4th, 2014 № 1726-p.]

5. Federal’nyy gosudarstvennyy obrazovatel’nyy standart osnovnogo obshchego obrazovaniya. Utverzhden prikazom Minobrnauki Rossii ot 17 dekabrya 2010 g. № 1897. [The federal state educational standard of general education. Approved by Order of the Russian Ministry of December 17, 2010 № 1897.]

Login or Create
* Forgot password?